Polecamy
Rekolekcje wielkopostne dla dzieci
Homilia do dzieci

Śladami proroka Jonasza. Wprowadzenie

26/02/20 ks. Andrzej Ziółkowski CM
Zubożenie wielkopostnych rekolekcji szkolnych jest już faktem. Różne są powody tych zaniedbań. Katecheci w wielkich miastach są w nie lada kłopocie, bo katechizują „nie swoje dzieci”, to znaczy uczą uczniów z różnych parafii. Tych dzieci nie widzą na niedzielnej Eucharystii, bo są one z innej parafii! A swoich nie widzą, bo… po prostu ich nie ma w kościele! A dlaczego ich nie ma? Bo już były na lekcji religii w szkole, bo rodzice nie chodzą na mszę świętą, bo same do kościoła nie pójdą, bo msza jest za wcześnie albo za późno, bo kościół jest zbyt daleko, bo taki jest świat… Zostawmy utyskiwania, biadolenia i zrzucanie winy na innych, bo z tego nic dobrego nie będzie. Robimy to, co możemy i czyńmy to jak najlepiej. Nie rezygnujmy z tych (raptem) trzech spotkań z uczniami. Siejmy ziarna słowa, a resztę zostawmy Panu.
Cel rekolekcji
Celem poniższych rekolekcyjnych rozważań do dzieci szkolnych jest ukazanie sensu głębokiego przeżywania Eucharystii. Bóg każdemu człowiekowi podaje swoją dłoń, pragnie go mieć blisko siebie, niezależnie do wieku. Uczestnictwo w katechezie szkolnej jest jednym z wektorów, który powinien skłaniać do zadumy nad sobą w obliczu spotkania z Jezusem Chrystusem podczas liturgii Eucharystii. Dotyczy to wszystkich uczniów, a nie tylko tych, którzy przygotowują się do pierwszej komunii świętej czy też do sakramentu bierzmowania. Zwróćmy baczną uwagę na uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich, którzy jeszcze się nie spowiadają, aby w drugim dniu rekolekcji w trakcie spowiedzi starszych uczniów, rekolekcjonista mógł kontynuować do nich naukę – stąd sugestia, aby podział grup był odpowiednio: pierwsza grupa – klasy I-II-II; druga – klasy IV-V-VI oraz trzecia – klasy VII i VIII.
Przewodnikiem wielkopostnych spotkań jest prorok Jonasz.
 
Dzień pierwszy – refleksja
W pierwszym dniu rekolekcji pouczamy uczniów, że Jonasz otrzymał od Boga zadanie (powołanie): ślubował, że je wykona, ale… ucieka przed Bogiem. Pomagamy dzieciom zrozumieć słowo powołanie. Na etapie ich życia powołanie realizuje się w miłości względem rodziców, wypełnianie swoich zadań i obowiązków. Te wszystkie aspekty można odczytać we właściwie przeżywanej Mszy Świętej, zwłaszcza niedzielnej.
 
Dzień drugi – spowiedź
Po doświadczeniu przebywania we wnętrznościach „wielkiej ryby” Jonasz nawraca się i idzie do Niniwy. Król tego miasta wraz z mieszkańcami doskonale odczytują misję proroka. Uczniowie/rekolektanci „idą śladami Jonasza” w kierunku konfesjonałów i... już jako nawróceni/oczyszczeni, pomagają Jonaszowi w dziele głoszenia Słowa. 
Ukazujemy dzieciom postawę człowieka skruszonego, który zdolny jest odczytać miłość względem Boga i bliźniego. W tym dniu dzieci uczestniczą w nabożeństwie pokutnym, przystępują do sakramentu pokuty i pojednania. W domu spełniają dobre uczynki względem domowników.
 
Dzień trzeci – Eucharystia
Punktem centralnym tego dnia jest wspólnotowo przeżywana Eucharystia. „Stopy” proroka Jonasza, po których stąpają uczniowie skierowane są ku ołtarzowi, na którym będzie sprawowana Eucharystia. Dobrze sprawowana liturgia zachęca najmłodszych do jej uczestnictwa.
 
Proponuję, aby fragmenty z Księgi proroka Jonasza czytać z podziałem na role: narrator – prowadzący rekolekcje; Pan Bóg – jeden z nauczycieli; Jonasz – lektor lub ministrant; dowódca żeglarzy – jeden z uczniów; żeglarze – chór uczennic i uczniów; król Niniwy – starszy uczeń.
Dla lepszego zobrazowania misji Jonasza, zdynamizowania i urozmaicenia spotkań, proszę wykonać  „stopy” proroka Jonasza – na białym papierze odrysować kontury stóp (oddzielnie prawa i lewa), wyciąć je i ustawiać na posadzce kościoła w kierunku konfesjonału (II spotkanie) i ołtarza (III spotkanie).
  
  
    
 
Dzięki niej „Bibliotekę Kaznodziejską” będziesz otrzymywał regularnie, w specjalnej cenie i z bezpłatną wysyłką! Sprawdź, jakie dodatkowe korzyści przygotowaliśmy dla Prenumeratorów.