22 niedziela okresu zwykłego

Sugestie programowe
01/09/24
W homilii warto dodać, że ci, którzy będą żyć na sposób Chrystusa, nie będą uznawać wymagań Prawa za ciężar niemożliwy do udźwignięcia. Ten aspekt podkreślił Jan Paweł II w encyklice Veritatis splendor: wiara chrześcijańska „nie jest jedynie zbiorem tez wymagających przyjęcia i zatwierdzenia przez rozum.
Sugestie słuchacza
01/09/24 Robert Olejnik
A dziś? Dziś czynienie dobra nie wymaga heroizmu. Choć często wcale łatwe nie jest… Właśnie ze względu na to co „z zewnątrz pochodzi” – presja społeczna, wyśmianie, wyszydzenie, że jest się katolikiem (naiwniakiem).
Komentarze do czytań niedzielnych
01/09/24 Paweł Trzopek OP
Jk 1,17–18.21b–22.27 W gronie dwunastu apostołów znajdziemy dwóch mężczyzn o imieniu Jakub. Jeden z nich to syn Zebedeusza i brat Jana. Został on ścięty z polecenia Heroda Agryppy w roku 44 po Chr. (Dz 12,1–2). Jego relikwie są przechowywane i czczone w Santiago de Compostela. Drugi Jakub w gronie Dwunastu nazywany jest synem Alfeusza (Mk 3,18; Mt 10,3; Łk 6,5; Dz 1,13). Już od starożytności bywał on utożsamiany z Jakubem Sprawiedliwym, Jakubem Mniejszym czy Jakubem, bratem Pańskim. Kwestia ta jest nadal dyskusyjna z powodu niewielkiej ilości informacji w samym tekście Nowego Testamentu, a także zróżnicowanych opinii starożytnych pisarzy chrześcijańskich. Autor listu przedstawia się jako „Jakub, sługa Boga i Pana Jezusa Chrystusa” (Jk 1,1). Jego dzieło należy do literatury mądrościowej – do tego samego typu pisarstwa, co starotestamentowa Księga Przysłów czy Mądrość Syracha. List Jakuba nie odnosi się do wydarzeń z życia ziemskiego Jezusa z Nazaretu, za to znajdujemy w nim wiele aluzji do nauczania Jezusa, szczególnie do tekstu Kazania na górze (Mt 5–7). List Jakuba jest refleksją nad tym, co w praktyce znaczy być człowiekiem wierzącym.
Homilia do dorosłych
01/09/24 ks. Mariusz Pohl
Jezus przyszedł właśnie po to, by to „więcej” objawić i wyraźnie ukazać. Jego wkład można by nazwać rewolucją moralną, która zupełnie inaczej stawia akcenty niż dotąd rozumieli to Żydzi.
Homilia do dorosłych
01/09/24 ks. Konrad Sulmirski
Chrystus nie usuwa prawa, nie jest anarchistą ani buntownikiem. Jest Zbawicielem, który dla nas wszystkich chce wyłącznie dobra oraz pragnie pomóc nam w dojściu do niego.
Homilia do młodzieży
01/09/24 ks. Maciej Przybylak
Tradycja jednak poszerzyła zasięg znaczenia i to, co początkowo odnosiło się tylko do kapłanów składających ofiarę, rozciągnięto na wszystkich. W konsekwencji rytualnych przepisów o czystości wymagano od każdego Izraelity. Tak nauczano i tak egzekwowano te przepisy w czasach Pana Jezusa. Na zarzut, który postawiono, Jezus odpowiada cytatem Izajasza: ten lud czci mnie wargami, lecz sercem daleko jest ode Mnie.