3 niedziela Wielkiego Postu
Sugestie programowe
W liturgii Bóg przychodzi z darem wolności
23/03/25
Chrystus w Ewangelii dnia objawia w swej osobie Boga, „który jest” po to, by ochraniać i zbawiać człowieka. Ukazuje Boga (właściciela winnicy – „pewien człowiek”), który zasadza Izraela („drzewo figowe”) na żyznym terenie „swojej winnicy”, która symbolizuje troskę i miłość Boga. „Ogrodnik” to sam Jezus, który jest obrazem miłosiernego i cierpliwego Ojca.
Znakiem nawrócenia są „trzy lata” troski, które mogą symbolizować trzy lata publicznej działalności Jezusa (głoszenia Ewangelii i dokonywania znaków Królestwa) bądź trzy dni Jego pobytu w grobie – znaku Jego śmierci i zmartwychwstania. To Eucharystia jest aktualizacją „trzech lat” Jezusowego głoszenia Ewangelii i dokonywania znaków Królestwa. To Eucharystia jest anamnezą śmierci i zmartwychwstania Jezusa („trzech dni”). To w Eucharystii miłosierny „Ogrodnik” „okopuje” (formuje) uczestników liturgii, „obkładając” ich „nawozem” swego Słowa, Ciała i Krwi oraz Ducha Świętego. To w Eucharystii Bóg objawia się jako „Jestem, który jestem” – jako Ten, który jest obecny i działa zbawczo na rzecz swego ludu. To „tu i teraz” „pijemy” Ducha Świętego z „duchowej skały”, jaką jest Chrystus (II czytanie). Dlatego Eucharystia jest lekarstwem, które oczyszcza wierzących z ich grzechów i wad; jest eschatologicznym znakiem nawrócenia i zaczynem wolności. Pielęgnujmy ten dar Boga poprzez stały rozwój duchowy. Inaczej bowiem możemy utracić dar wolności i stać się jak „suche drzewo” z dzisiejszej Ewangelii.
Program duszpasterski na rok 2024/2025
„Pielgrzymi nadziei”
Dzięki niej „Bibliotekę Kaznodziejską” będziesz otrzymywał regularnie, w specjalnej cenie i z bezpłatną wysyłką! Sprawdź, jakie dodatkowe korzyści przygotowaliśmy dla Prenumeratorów.